Nannestadskolen
Hender
Inkludering og fellesskap
I Nannestadskolen er det cirka 1900 elever fordelt på 1.-10.trinn. Nannestadskolen består av 5 skoler, Kringler Slattum, Eltonåsen, Maura og Preståsen barneskole og Nannestad ungdomsskole. Skolene varierer i størrelse, fra Kringler-Slattum skole med ca 250 elever, til Nannestad ungdomsskole med 600 ungdomsskoleelever.
Nannestadskolen skal kjennetegnes av god kvalitet på alle skoler i alle klasserom. God kvalitet kjennetegnes av at alle våre elever trives på skolen, og lærer og utvikler seg i et inkluderende fellesskap, både faglig og sosialt.
I strategi for skole og barnehage, «Et gyldig vi», er det definert tre hovedområder:
- Inkludering og fellesskap
- språk og lesing
- profesjonsfellesskap.
Dette er tre områder som hver for seg, og sammen, er viktige for å utvikle en inkluderende, motiverende og læringsfremmende skole med god kvalitet i alle ledd.
Nannestadskolen skal være inkluderende for alle – for å lykkes med det må alle involverte dra i samme retning, og jobbe målrettet og systematisk for økt trivsel og læringsutbytte for alle våre elever.
Samarbeid hjem - skole
I Nannestad kommune ønsker vi et godt og nært samarbeid mellom hjem og skole. Dette er viktig for at den enkelte elev skal få en god skolehverdag. Nannestad kommune bruker det skoleadministrative systemet Vigilo som et kommunikasjonsverktøy mellom hjem og skole. Vigilo kan benyttes på mobilen, nettbrett eller på datamaskin. Klikk på lenken under for pålogging og mer informasjon.
Under kan du lese litt mer om de ulike rådene og utvalgene og deres rolle i nannestadskolen. Her finner du også informasjon om leksehjelp og spesialundervisning.
Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU)
Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) skal jobbe for å skape et godt samarbeid mellom hjemmet og skolen. Foreldrene velger representanter til FAU fra hver klasse.
Driftsstyrer for skolene i Nannestad
Driftsstyrer for skolene i Nannestad opprettes med bakgrunn i kommunestyrevedtak i PS 21/84 og kap. 10 i Opplæringsloven. Driftsstyret er et organ for brukerinnflytelse på skolenivå.
Enkelte kommuner har også et kommunalt foreldreutvalg (KFU).
Rådene og utvalgenes rolle
Ingen av rådene eller utvalgene har beslutningsmyndighet, men de gir elever og foreldre anledning til å utveksle meninger og å komme med felles uttalelser. De skal løpende orienteres om forhold som har betydning for skolemiljøet, og skal på forespørsel få lagt fram dokumentasjon om det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet ved skolen. De skal så tidlig som mulig tas med i planlegging og gjennomføring av miljøtiltak.
Samarbeidspartnere:
Leksehjelp
Er du elev i grunnskolen kan du få gratis leksehjelp. Leksehjelp er ikke en del av opplæringen din, men et frivillig tilbud til deg som elev, jf Opplæringslova § 4-4.
Leksehjelp skal støtte opplæringen og bidra til mestring og selvstendig jobbing. Den skal også bidra til å jevne ut sosiale forskjeller i opplæringen.
Kommunen plikter å tilby 8 timer leksehjelp hver uke, men skolene velger selv hvordan tilbudet skal fordeles på de ulike årstrinnene. Tilbudet skal ikke avgrenses til elever som har ekstra behov for opplæring. Om leksehjelpen tilbys som en del av SFO-tiden, kan likevel alle elever delta gratis, også de som ikke er påmeldt SFO.
Kommunen plikter å sørge for forsvarlig tilsyn med elevene i leksehjelpen. Kommunen skal også sørge for at elevene i leksehjelpen får god veiledning og at det psykososiale miljøet er godt. Elevgruppen skal ikke være større enn at hver elev blir fulgt opp individuelt.
Påmelding til leksehjelp gjøres ved den enkelte skole.
Individuelt tilrettelagt opplæring
Elever som ikke har eller ikke kan få et tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til individuelt tilrettelagt opplæring.
Behov for individuelt tilrettelagt opplæring drøftes med kontaktlærer som, tar saken videre til skolens ressurspersoner/team. Foresatte kan søke pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) direkte, men sakene vil uansett bringes videre til skolen.
Er det bekymring rundt elevens læring, vil skolen teste eleven før PPT kobles inn. Det vil også utprøves ulike former for tilpasset opplæring.
Skolens ressurspersoner/team kan delta i utviklingssamtaler eller tverrfaglige møter. Ressurspersonener/team bistår kontaktlærerne i arbeidet med å utarbeide henvisninger til PPT og å utvikle individuelle opplæringsplaner, IOP.
Skolestart og skoleplass
Skolestart
Alle barn har både rett og plikt til grunnskoleopplæring fra det kalenderåret de fyller 6 år:
Rett til grunnskoleopplæring betyr at alle barn har krav på å få opplæring på en offentlig grunnskole.
Plikt til grunnskoleopplæring betyr at elevene må delta i grunnskoleopplæring, men ikke nødvendigvis på en offentlig skole. Foreldre/foresatte kan i stedet velge en friskole (privat skole) eller hjemmeundervisning, altså at du underviser egne barn hjemme.
Grunnskoleopplæring i offentlig skole er gratis. Skolen kan ikke kreve betaling for undervisningsmateriell, transport i skoletiden, leirskoler, utflukter eller andre turer som er en del av grunnskoleopplæringen.
Skoleplass
I løpet av januar og februar sender kommunen ut vedtak om skoleplass til alle elevene som skal starte i 1.trinn. I vedtaket står det hvilken skole eleven har tilhørighet til. Skolene inviterer skolestarterne til førskoledager på våren. Du vil få beskjed om hvor og når dere skal møte opp både til førskoledagene og til første skoledag etter sommerferien. Ta kontakt med nærskolen hvis du har spørsmål vedrørende skolestart for ditt barn.
Bytte skole
Elever får tildelt skoleplass på nærskolen i skolekretsen der de har folkeregistrert adresse høsten det året de fyller fem år. Foresatte kan søke om skoletilhørighet for sitt barn ved annen skole enn nærskolen. Familier som flytter ut av skolekretsen, men ønsker å beholde tildelt skoleplass, må også søke om bytte av skolekrets. Ta kontakt med nærskolen hvis dette er aktuelt.
Trygt og godt skolemiljø for elever
Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremme et godt psykososialt miljø, det vil si at den enkelte elev skal oppleve trygghet og sosial tilhørighet.
Hva er skolens ansvar?
Får en ansatt ved skolen kjennskap til eller mistanke om at en elev blir mobbet, diskriminert eller utsatt for vold eller rasisme, skal den ansatte snarest undersøke saken og varsle skoleledelsen. Skolen skal sørge for at involverte elever blir hørt. Elevenes beste skal være et grunnleggende hensyn i skolen sitt arbeid.
Er du misfornøyd med samarbeidet med skolen, kan du ta dette opp med rektor. Blir ikke synspunktene dine hørt, kan du klage skriftlig til kommunen.
Hvordan kan elev eller foresatt melde fra?
Elever og foreldre har også plikt til å melde fra i saker som handler om det psykososiale miljøet på skolen.
Nannestad kommune ønsker at mobbing og andre krenkelser avdekkes raskt. Hvis du som elev eller foresatt opplever at det ikke er trygt og godt på skolen, så er det viktig at du melder fra til skolen med en gang. Det kan du gjøre ved å snakke med kontaktlærer, avdelingsleder eller rektor. Du kan også melde fra ved å fylle ut skjemaet under:
Alle opplysninger som meldes inn behandles konfidensielt. Rektor vil ta kontakt med melder og undersøke saken snarest og innen 5 virkedager. Skolen skal ta barn og foreldre på alvor og sørge for at involverte elever blir hørt.
Her kan du lese om skolemiljø på udir.no
Psykologisk førstehjelp
Skolene i Nannestad bruker Psykologisk førstehjelp som verktøy til hjelp i vanskelige samtaler og for å ta gode valg i følelsesmessig vanskelige situasjoner. Implementeringen i skolene er en del av folkehelsearbeidet i Nannestad kommune.
Hør lærer Eva fortelle om Psykologisk førstehjelp - FILM
Skoleruta
Skoleskyss
Elever i grunnskolen har rett til gratis transport mellom skole og hjem dersom avstanden mellom skole og hjem overstiger en bestemt lengde, skoleveien er særlig farlig eller vanskelig, eleven har nedsatt funksjonsevne eller eleven har midlertidig skade eller sykdom.
Vilkår som gir rett til gratis skoleskyss
- For å få fri skoleskyss, må avstanden mellom skole og hjem overstige:
2 km for elever i grunnskolens 1. trinn
4 km for elever i grunnskolens 2. til 10. trinn
Avstanden måles fra dør til dør og langs korteste farbare vei.
- Særlig farlig skoleveg
Elever har rett til gratis skoleskyss hvis skoleveien er klassifisert som særlig farlig. - Elever med nedsatt funksjonsevne, som er midlertidig skadet eller syke kan ha rett på gratis skoleskyss.
- Elever i privat grunnskole har kun rett til skoleskyss innenfor grensene av den kommunen der de bor.
Skyss ved delt omsorg:
Ifølge folkeregisteret kan det kun registreres én bostedsadresse for barnet og barnet har rett til gratis skyss til dette bosted, forutsatt at de alminnelige skyss-vilkårene er oppfylt.
Utdanningsdirektoratet har presisert at barnet kan ha rett til skyss fra begge foreldrenes bosteder dersom vilkårene for skyss er oppfylt, og at barnet bor regelmessig hos hver av foreldrene. Det er ikke et krav om at barnet bor like mye i hvert av hjemmene.
Eleven har ikke krav på skyss ved improviserte enkeltbesøk.
Søknad om skyss til bostedet som ikke er registrert i folkeregisteret behandles av Ruter as. Send epost til skolen med forespørsel om skyss og legg ved opplysninger om barnets navn, adresse hos begge foreldre, samt samværsavtale underskrevet av begge foreldre. Skolen videresender opplysninger til Ruter as. På lenken under kan du lese mer om skoleskyss.
IKT i nannestadskolen
Digitale ferdigheter er en av de fem grunnleggende ferdighetene i Overordnet del av læreplanverket for grunnopplæringen.
Bruk av PC i nannestadskolen
I nannestadskolen har alle elever i 3.-10.trinn pc som de låner av kommunen. Dette er et verktøy elevene kan og skal bruke til skolearbeidet både hjemme og på skolen. Eget reglement gjennomgås ved utlevering av maskin og skolene har også egne punkter for bruk av skolens datautstyr og digitale læringsplattformer i ordensreglementet. Elever i 1.-2.trinn benytter pc på skolen ved behov.
Elevene benytter kommunikasjonsverktøy i Teams i undervisningen.
Skolene benytter det skoleadministrative verktøyet Vigilo
Ved bruk av digitale enheter er det alltid en risiko for at elever kan utsettes for skadelig innhold (Veileder fra Udir – hvordan beskytte barn mot skadelig innhold på nett). Ingen tekniske eller organisatoriske tiltak kan beskytte elevene fullt ut mot skadelig innhold. Samtale med barna og veiledning vil alltid være nødvendig for å øke elevenes digitale kompetanse og elevens alder vil også ha betydning for behovet.
Tiltak for å minske risikoen for at elevene utsettes for skadelig innhold
- Tekniske tiltak: brannmur og filter i skolens nettverk som blokkerer innhold
- Organisatoriske tiltak:
- opplæring i digital dømmekraft
- informasjon hjem
- bruk under oppsyn av voksne
Når pc brukes hjemme må foreldrene selv vurdere beskyttende tiltak. Dette gjelder spesielt bruk under tilsyn og/eller oppsett av brannmur i privat nettverk. De fleste internett-tilbydere har løsninger for dette. (Anbefalinger og nyttige lenker på Udir)
Felles informasjon og reglement for elev PC`er i Nannestad
Her finner du informasjon om følgende:
Utlånsinformasjon og regler for praktisk bruk av datamaskin - Nannestad kommune
Prosedyre ved feil eller skade på maskinen og erstatningsansvar - Nannestad kommune
Forsikring
Kommunen har tegnet kollektiv barneulykkesforsikring for alle barn i kommunale skoler og barnehager. Fosterbarn og barn i avlastningshjem er også dekket av forsikringen.
Dekningen gjelder ved ulykkesskade som rammer elevene i skoletiden og på vei til og fra undervisningsstedet.
Forsikringen gjelder:
- Innenfor skolens/barnehagens område under ordinær skole/barnehagetid.
- Under deltakelse i undervisning, leker, idrettsutøving, ekskursjoner, stevner, reiser m.m. som foregår under skolens/barnehagens ledelse.
- På direkte vei til og fra skolen/barnehagen.
Skader på og tap av ting
Informasjon vedr skader på og tap av ting i skoletiden/på vei til og fra skolen/på turer i skolens regi, kan du lese om på FUG sine sider på direkte lenke under:
Skoleregler
Forskrift om skoleregler i Nannestad
Elevfravær
Fravær
Foresatte skal varsle skolen første dag eleven er borte.
Dersom foresatte ikke varsler fravær, skal skolen ta kontakt med hjemmet umiddelbart.
Alt fravær, enkelttimer og hele dager, skal meldes skriftlig til kontaktlærer. Fraværet skal begrunnes og meldes i Vigilo app eller Vigilo foreldreportal.
Ved mangel på melding/dokumentasjon, regnes fraværet som udokumentert. Skolen skal informere hjemmet umiddelbart ved alt udokumentert fravær.
All kontakt med foresatte og/eller elev om fravær skal dokumenteres i Vigilo.
Når eleven er borte på grunn av helsemessige årsaker, er melding fra foreldrene gyldig dokumentasjon.
Permisjoner
Skoleåret består av 190 dager, og de resterende dagene i kalenderåret, er ferie og fridager. Elevene skal avvikle all ferie i ferie- og fridelen av året. Unntaksvis kan foresatte søke om permisjon fra opplæringen.
Søknader blir behandlet individuelt, men dersom formålet er å øke antall feriedager for eleven, vil ikke søknaden bli innvilget. Ifølge forvaltningsloven § 29, kan elev/foresatte påklage avgjørelsen innen tre uker fra den datoen vedtaket er mottatt. Klagen sendes den aktuelle skolen v/rektor. Endelig klageinstans er Statsforvalter i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus.
Velger foresatte likevel å ta eleven ut av skolen, registreres det som udokumentert fravær, og foresatte er selv ansvarlig for undervisningen i perioden. Eleven kan ikke regne med ekstra hjelp fra skolen når hen kommer tilbake, dersom dette er for å få gjennomgått stoff som det er undervist i under fraværet.
Kommunen kan gi en elev permisjon fra skolen dersom eleven får en opplæring som samlet sett er forsvarlig. Permisjon kan gis i inntil to uker. I vurderingen om permisjon skal innvilges må det legges vekt på om eleven får en forsvarlig opplæring i permisjonstiden.
Permisjoner skolen kan innvilge dersom det er forsvarlig:
Søknad om permisjon en dag kan innvilges av kontaktlærer. Søknad om permisjon utover en dag må søkes om i Vigilo foreldreportal og behandles av skoleledelsen.
- Diverse velferdsgrunner (f.eks bryllup og dødsfall)
- Lovpålagt oppmøte (for eksempel rettssaker)
- Representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå
- Religiøse høytider
- Ved sammenhengende fravær ut over to uker, skrives eleven ut av skolen.
Forskrift om permisjon i grunnskolen i Nannestad
Rutiner for oppfølging av bekymringsfullt fravær
• Fraværsrutinene gjennomgås på høstens foreldremøte hvert skoleår.
• Fravær skal være et punkt på utviklingssamtalene høst og vår.
• Fravær og oppfølging av rutiner ved fravær, skal drøftes i driftsstyrer og i FAU.