INNHOLD

Postliste, innsyn og digital post

Postliste og innsyn

Postliste (offentlig journal) er en oversikt over post til og fra kommunen, som er registrert i kommunens arkivsystem. Postlisten publiseres vanligvis med tre arbeidsdagers forsinkelse og er tilgjengelig i ett år.

Vi publiserer dokumenter som er politisk behandlet i fulltekst.

Postlisten i Acos innsyn

Digital post

Mange sender dokumenter til kommunen via e-post. E-post kan være en usikker kanal fordi:

  • den kan hackes
  • e-poster kan stoppes i spamfilter
  • saksbehandleren du sender til kan være borte lenge
  • e-posten ikke komme fram av andre årsaker

Vi anbefaler derfor flest mulig å bruke eDialog når de skal sende noe til Nannestad kommune, også når innholdet ikke er unntatt offentlighet.

For å bruke tjenesten, må du logge på/autentisere deg ved hjelp av ID-porten (MinID, BankID mv)

Når du har logget deg inn, fyller du ut skjemaet og laster opp dokumentet du vil sende oss.

Send sikker post til kommunen

Hva er eDialog?

Forsendelsen blir kryptert og du som avsender må identifisere deg ved hjelp av ID-porten.
Vi anbefaler deg å bruke eDialog ved sending av dokument til oss, også når innholdet ikke er unntatt offentlighet.
E-post kan fortsatt brukes for enkle spørsmål og henvendelser som ikke skal journalføres i kommunens sak- og arkivsystem.
Eksempler på hva du kan sende
Tjenesten er godt egnet til å sende inn dokumenter merket «unntatt offentlighet».

Hvorfor bruke eDialog?
  • Du sender informasjon gjennom en sikker kanal
  • Det gir en sikker identifikasjon av hvem som er avsender
  • Innsendt post blir sendt rett inn i vårt sak- og arkivsystem
Når skal du IKKE bruke eDialog?

Du skal ikke bruke eDialog dersom vi har elektroniske skjemaer til formålet. For eksempel søknad om ulike tilskudd, søknad på ledig stilling etc

Slik sender du inn via eDialog
  • Du må logge inn med personlig elektronisk id (MinID, BankIDd, BankID på mobil, Buypass id smartkort eller Buypass id mobil)
  • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnr.) eller om du representerer en virksomhet (org.nr).
  • Alle obligatoriske felt er merket med *
  • Gi en klar beskrivelse av forsendelsen din i kommentarfelt
  • Har du fått et saksnummer av oss, vennligst legg inn dette i feltet «Tittel» sammen med tittel på innsending. Eksempel: «2021/25 – Tittel»
  • Skriv gjerne inn hvilken virksomhet det gjelder under tittel, eks. Att: PP-Tjenesten, Skole, Barnevern etc.

NB! Vennligst ikke skriv inn sensitive personopplysninger i tittel-feltet. Denne tittelen kan være synlig i offentlige postjournaler.

  • Husk å laste opp relevante vedlegg. Disse må være i PDF-format.
  • Klikk på «Send forsendelse» Du mottar kvittering med referansenummer på e-post.
Slik kan du omgjøre et dokument til PDF-format
  • For Word-dokument velger du "Lagre som" og deretter filtype PDF.
  • LibreOffice og OpenOffice har egen knapp på verktøylinja som heter "Eksporter til PDF".
Forsendelse av dokumenter som er unntatt offentlighet

Viktig at du velger JA, under punktet: «Inneholder henvendelsen sensitive eller følsomme personopplysninger?»
Tjenesten er godt egnet til å sende inn dokumenter som inneholder personsensitive opplysninger og/eller er «unntatt offentlighet».

Forsendelsen blir kryptert og avsender må identifisere seg ved hjelp av ID-porten.

Publisert: 13.12.2023 10:14:43
Sist endret: 07.03.2024 09:56

Publisert: 13.12.2023 10:14:43
Sist endret: 07.03.2024 09:56

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?