test

Tobakksregister

Informasjon om internkontroll og tilsynsordning ved salg av tobakksvarer og -surrogater, som e-sigaretter og urtesnus i Nannestad kommune.

Tilsyn for utsalgssteder av tobakksvarer

Nannestad kommune fører tilsyn med registrerte utsalgssteder i kommunen som selger tobakksvarer og -surrogater, som e-sigaretter og urtesnus. Helsedirektoratet fører tilsyn med grossister.

Tilsynet skal særlig omfatte aldergrensebestemmelsene og krav til internkontroll.

Alle steder som selger tobakk skal kontrolleres minst én gang i året og det skal utføres minst to ganger så mange tilsyn som det er salgssteder i kommunen.

Tilsynet vil bli utført i forbindelse med tilsyn av salgs- og skjenkebevillinger.

De som ikke innehar annen bevilling enn tobakk vil få eget tilsyn på det registrerte utsalgsstedet.

Tilsynet kan foregå åpent eller anonymt. Etter utført kontroll skal kontrolløren alltid presentere seg for stedets ansvarshavende og muntlig redegjøre for sitt inntrykk av stedet og vesentlige funn.

Tilsynet finansieres av avgifter. Årlig tilsynsavgift i Nannestad kommune fra 01.01.2024 er kr. 5.420,- for salg av tobakksvarer og tobakkssurrogater til forbruker.

For midlertidig salg, salg opptil 30 dager (for eksempel festival eller lignende) er prisen kr. 1.450,-.

Ved overtredelse av bestemmelsene i tobakkskadeloven vil skriftlig rapport sendes, senest innen én uke, til salgsstedet, med mulighet for salgsstedet til å uttale seg innen to uker, jf. tobakkssalgsforskriften § 20.

Tilsynsmyndighetene kan pålegge retting og tvangsmulkt etter tobakksskadeloven § 8 eller gi salgsforbud etter tobakksskadeloven § 9.

Politiet kan også ilegge bøter for ulovlig salg, jf. tobakksskadeloven § 44.

Internkontroll

Alle salgssteder/detaljister plikter å etablere en internkontroll jf. tobakksskadeloven § 5. Internkontrollen skal være tilpasset det enkelte salgsstedet og blant annet å bidra til at de ansatte har tilstrekkelig kunnskap om regelverket. Kravene til internkontrollen er nærmere regulert i kapittel 4 i tobakkssalgsforskriften.

Internkontrollen skal dokumenteres skriftlig og i det omfang som er nødvendig på bakgrunn av salgsstedets størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold. Dokumentasjonen skal til enhver tid være oppdatert og tilgjengelig for tilsynsmyndigheten.

Internkontrollen skal minimum inneholde følgende:

  1. Tobakkskadeloven
  2. Tobakkssalgsforskriften
  3. Organisasjonskart 
  4. Rutiner for å forebygge, avdekke og rette opp avvik. Info. 
  5. Bekreftelse på at samtlige ansatte har tilstrekkelig kunnskaper og kompentanse til å overholde kravene i tobakkskadeloven og bestemmelsene i denne (signaturskjema på gjennomført opplæring). 
Oversikt over salgssteder

Oversikt over alle salgssteder og mer informasjon finner du på Helsedirektoratets nettsider

Publisert: 06.02.2024 09:08:39
Sist endret: 06.02.2024 09:16

Publisert: 06.02.2024 09:08:39
Sist endret: 06.02.2024 09:16

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

*Ikke del privat informasjon om deg selv eller andre