Heidi Wiik
Spesialkonsulent velferdsteknologi
Ansatt viser trygghetsalarm
Foto: Nannestad kommune
Elektronisk medisindispenser gjør at bruker får rett medisin til rett tid, uten at hjemmetjenesten må besøke brukeren ved hvert medisineringstidspunkt. Hvis ikke brukeren tar medisinen sin blir hjemmetjenesten varslet og tar kontakt.
Dispenseren gir større forutsigbarhet, bidrar til økt mestring i hverdagen og økt trygghet for bruker og pårørende.
Dersom det er behov for hjelp til å ivareta medisinering kan det søkes om elektronisk medisindispenser. Det gjøres en kartlegging av hjemmetjenesten i hvert tilfelle.
Fyll ut søknadsskjema som du finner her.
Trygghetsalarm er et hjelpemiddel med en alarmknapp som kan benyttes for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner når som helst på døgnet. Alarmen er tilknyttet hjemmesykepleien og ved utløst alarm vil bruker bli kontaktet av tjenesten. Alle som får tildelt trygghetsalarm får også montert elås på sin dør, slik at hjemmesykepleien kan komme inn.
Trygghetsalarmen øker trygghet og mestring slik at bruker kan bo i eget hjem. Trygghetsalarm er ikke en lovpålagt tjeneste, men en tjeneste kommunen tilbyr.
Hvis du bor i Nannestad kommune og har hjemmesykepleie eller trygghetsalarm, vil du få montert en elektronisk lås på døra (elås).
Det vil si at hjemmesykepleien låser opp døra via sin mobiltelefon.
Adgangen er personlig og det vil si at det kun er ansatte som skal besøke deg som får adgang.
Med elås kan kommunens medarbeidere komme raskere til deg, hvis du har akutt behov for hjelp. Nannestad kommune vil montere en enhet på innsiden av døren din, som kan åpne og låse døren elektronisk. Døren vil se uendret ut fra utsiden. Du og dine pårørende fortsetter å bruke de vanlige nøklene – akkurat som i dag. Det elektroniske låsesystemet benytter gode sikkerhetsmessige standarder, som man for eksempel bruker i bankene og er derfor sikrere enn bruk av nøkler.
I boliger med felles inngangsdør, vil det bli installert elås på hoveddøren i tillegg til bruker sin dør.
Ønsker du å søke om elås, kan du gjøre det her.
Digital hjemmeoppfølging er en helsetjeneste der brukere får oppfølging og behandling uten fysisk kontakt. Ved hjelp av teknologiske løsninger kan brukere med kols og hjertesvikt følges opp hjemme av helsepersonell.
Bruker utfører avtalte målinger og svarer på spørsmål om helsetilstanden via et nettbrett eller mobiltelefon, og mottar helsehjelp og veiledning digitalt. Tjenesten er helsefremmende og forebyggende og den tilpasses individuelle behov.
Er du i brukergruppa og ønsker å søke om digital hjemmeoppfølging, kan du gjøre det her.
Digitalt tilsyn er en digital løsning som er tatt i bruk i omsorgsboligen for demente. Digitalt tilsyn gir mulighet til å gjennomføre digitale tilsyn med deg i ditt hjem, uten at hjemmetjenesten må oppsøke deg fysisk. Den kan også alarmere automatisk ved kritiske situasjoner, for eksempel hvis du faller eller står opp om natten og ikke returnerer til rommet etter en gitt tid. Selve enheten er en sensor som monteres på veggen og gir varsler om ulike kritiske hendelser knyttet til rommet den er plassert i.
Det gjøres en kartlegging i hvert enkelt tilfelle og tilpasses individuelle behov.
Formålet:
Hva forsøkte du å finne?