Velferdsteknologi

Ansatt viser trygghetsalarm

Ansatt viser trygghetsalarm

Foto: Nannestad kommune

Elektronisk medisindispenser

Elektronisk medisindispenser gjør at bruker får rett medisin til rett tid, uten at hjemmetjenesten må besøke brukeren ved hvert medisineringstidspunkt. Hvis ikke brukeren tar medisinen sin blir hjemmetjenesten varslet og tar kontakt.
Dispenseren gir større forutsigbarhet, bidrar til økt mestring i hverdagen og økt trygghet for bruker og pårørende.

Hvem kan søke?

Dersom det er behov for hjelp til å ivareta medisinering kan det søkes om elektronisk medisindispenser. Det gjøres en kartlegging av hjemmetjenesten i hvert tilfelle.

Hvordan søke?

Fyll ut søknadsskjema som du finner her.

Trygghetsalarm 

Trygghetsalarm er et hjelpemiddel med en alarmknapp som kan benyttes for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner når som helst på døgnet. Alarmen er tilknyttet hjemmesykepleien og ved utløst alarm vil bruker bli kontaktet av tjenesten. Alle som får tildelt trygghetsalarm får også montert elås på sin dør, slik at hjemmesykepleien kan komme inn.

Trygghetsalarmen øker trygghet og mestring slik at bruker kan bo i eget hjem. Trygghetsalarm er ikke en lovpålagt tjeneste, men en tjeneste kommunen tilbyr.  

Hvem kan søke?
  • Søker må bo i Nannestad kommune
  • Målgruppen er eldre, funksjonshemmede og andre som er spesielt utsatt for å komme i akutte situasjoner og som har redusert evne til å tilkalle hjelp på andre måter
  • Tildeling av velferdsteknologi vurderes med utgangspunkt i kartlegging av funksjonsnivå, hvor det legges vesentlig vekt på evne til å ivareta egenomsorg
  • Det forutsetter at bruker mestrer å benytte teknologien
Hva koster det?
  • Det er en månedlig leie for alarmen
  • Månedlig leie løper til behovet opphører 
  • Nivå for egenbetaling fastsettes av Kommunestyret og oppdateres årlig
  • Det er en engangssum for å få montert alarmen og/eller e-låsen
Hvordan søke?

Søknadsskjema finner du her.

Elås 

Hvis du bor i Nannestad kommune og har hjemmesykepleie eller trygghetsalarm, vil du få montert en elektronisk lås på døra (elås).
Det vil si at hjemmesykepleien låser opp døra via sin mobiltelefon.
Adgangen er personlig og det vil si at det kun er ansatte som skal besøke deg som får adgang.

Hva betyr det for deg?

Med elås kan kommunens medarbeidere komme raskere til deg, hvis du har akutt behov for hjelp. Nannestad kommune vil montere en enhet på innsiden av døren din, som kan åpne og låse døren elektronisk. Døren vil se uendret ut fra utsiden. Du og dine pårørende fortsetter å bruke de vanlige nøklene – akkurat som i dag. Det elektroniske låsesystemet benytter gode sikkerhetsmessige standarder, som man for eksempel bruker i bankene og er derfor sikrere enn bruk av nøkler.

Boliger med felles inngangsdør: 

I boliger med felles inngangsdør, vil det bli installert elås på hoveddøren i tillegg til bruker sin dør.

Hvordan søke?

Ønsker du å søke om elås, kan du gjøre det her.

Digital hjemmeoppfølging

Digital hjemmeoppfølging er en helsetjeneste der brukere får oppfølging og behandling uten fysisk kontakt. Ved hjelp av teknologiske løsninger kan brukere med kols og hjertesvikt følges opp hjemme av helsepersonell.
Bruker utfører avtalte målinger og svarer på spørsmål om helsetilstanden via et nettbrett eller mobiltelefon, og mottar helsehjelp og veiledning digitalt. Tjenesten er helsefremmende og forebyggende og den tilpasses individuelle behov. 

Søke om digital hjemmeoppfølging?

Er du i brukergruppa og ønsker å søke om digital hjemmeoppfølging, kan du gjøre det her. 

Digitalt tilsyn

Digitalt tilsyn er en digital løsning som er tatt i bruk i omsorgsboligen for demente. Digitalt tilsyn gir mulighet til å gjennomføre digitale tilsyn med deg i ditt hjem, uten at hjemmetjenesten må oppsøke deg fysisk. Den kan også alarmere automatisk ved kritiske situasjoner, for eksempel hvis du faller eller står opp om natten og ikke returnerer til rommet etter en gitt tid. Selve enheten er en sensor som monteres på veggen og gir varsler om ulike kritiske hendelser knyttet til rommet den er plassert i.
Det gjøres en kartlegging i hvert enkelt tilfelle og tilpasses individuelle behov.

Formålet:

  • Gi økt trygghet hele døgnet
  • Varsle automatisk ved behov for hjelp
  • Bedre søvnkvaliteten din, da tilsyn blir mindre inngripende og mer skånsomme
  • Virke fallforebyggende
  • Anonymiserte bilder- dermed ivareta personvernet ditt
  • Gi trygghet til å kunne bo i egen bolig lengst mulig 

Publisert: 18.03.2025 13:43:33
Sist endret: 07.04.2025 11:24

Headshot

Heidi Wiik

Spesialkonsulent velferdsteknologi

Publisert: 18.03.2025 13:43:33
Sist endret: 07.04.2025 11:24

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?