INNHOLD

Kreftkoordinator

Om kreftkoordinator

Kreftkoordinatoren er utdannet kreftsykepleier. Kreftkoordinatoren følger opp alle pasienter og pårørende som bor eller oppholder seg i kommunen som er rammet av kreftsykdom. Oppfølgingen foregår i stor grad ved at kreftkoordinatoren kommer på hjemmebesøk til de som er rammet av kreft.

Tjenesten er gratis og krever ingen henvisning. Kreftkoordinatoren koordinere og tilrettelegge hverdagen for kreftsyke og pårørende.

Hvem kan få hjelp?

Alle som er pasient eller pårørende som bor eller oppholder seg i kommunen og som er rammet av kreftsykdom. Alle som utredes for kreft, er under behandling, er ferdig behandlet og under rehabilitering eller de som ikke blir frisk av sin kreftsykdom, samt etterlatte.

De som er ferdig behandlet kan også få hjelp av kreftkoordinator.

Hva kan du få hjelp til?

Du kan få hjelp og veiledning ved støttesamtaler i hjemmet om det du opplever. Du kan få bistand rundt rettigheter og muligheter som finnes både i kommunen og regionen.

Du får informasjon og svar på spørsmål om kreft, behandling og bivirkninger.

Kreftkoordinatoren samordner tilbud og tjenester rundt kreftpasientene.

Kreftkoordinatoren tilrettelegger for avslutning av livet hjemme eller på institusjon.

Tilbud til deg som er rammet av kreft

Tilbud fra Kreftforeningen

Temakafe

Temakafe er et tilbud for kreftpasienter, pårørende og etterlatte. Tilbudet er gratis og krever ingen påmelding og temaene er ulike fra gang til gang.

Se oversikt over tid og sted her

Pasientforeninger

Det finnes mange foreninger som representerer kreftrammede og pårørende. Foreningene har et bredt tilbud med blant annet faglige og sosiale samlinger, kurs og konferanser.

Se her for mer informasjon om de ulike pasientforeningene 

Treffpunkt for barn og unge

Treffpunkt er for barn og unge mellom 6 og 16 år som har alvorlig sykdom i familien, eller som har opplevd at noen som står dem nær er død.

Finn tid og sted for treffpunkt her

Brosjyrer

Det finnes blant annet brosjyrer om ulike kreftdiagnoser, om ulike behandlinger, om rettigheter, pårørende, barn og ungdom, om ulike temaer og kreftforeningens tilbud. Det finnes også brosjyrer på andre språk.

Se brosjyrene her

Økonomisk støtte fra kreftforeningen

Kreftforeningen gir økonomisk støtte til kreftpasienter og pårørende som har økonomiske vanskeligheter på grunn av sykdom og behandling. Kreftpasienten må være under behandling, rehabilitering eller ha omfattende senfølger etter sykdom og behandling.

Les mer og søk her

Kreftforeningens rettshjelp

Kreftforeningen tilbyr gratis juridisk rådgivning for kreftpasienter og pårørende.

Når sykdom rammer er det viktig at alt det praktiske, juridiske og økonomiske er så greit som mulig.

Les mer her

Kreftforeningens rådgivningstjeneste

Kreftforeningens rådgivertjeneste er et tilbud til alle som trenger informasjon om kreft og kreftrelaterte temaer. De kan gi råd og veiledning om dine rettigheter og muligheter.

Les mer her

Tilbud på sykehusene

Pusterommet

Aktiv mot kreft har etablert Pusterom på norske kreftsykehus. Pusterommet er et treningssenter hvor kreftpasienter kan trene under og i en begrenset periode etter kreftbehandling. På pusterommet kan pasienter trene under kyndig veiledning og i trygge rammer, både individuelt og i grupper. å norske kreftsykehus.

Det finnes pusterom blant annet på Ahus, Radiumhospitalet, Ullevål og Rikshospitalet. Dette er ett gratis tilbud, som krever legehenvisning (enten fra sykehus eller fastlege). Det vil gjennomføres en kartleggingssamtale ved oppstart.

Les mer om tilbudet her

Læring- og mestringskurs

Læring og mestringskurs er et tilbud for pasienter og pårørende som ønsker kunnskap, kompetanse og hjelp til å håndtere utfordringer og endringer i livet knyttet til kreftsykdommen, behandling og rehabilitering. Hensikten er at du som pasient får innsikt og forståelse for å kunne medvirke i egen behandling og ta egne livsmestringsvalg. Du vil også møte pasienter og pårørende i samme situasjon.

Tid og sted for kursene finner du på nettsiden til ditt sykehus. Kurset har en liten egenandel dersom du ikke har frikort.

Møtepunktet på Ahus

Møtepunktet er en tjeneste der pasienter og pårørende skal få god informasjon og støtte fra en aktiv likepersontjeneste, gjennom ulike brukerorganisasjoner. Kontoret ligger sentralt plassert i glassgata på Ahus. 

Palliativt team på Ahus

Palliativt senter på Ahus består av tre seksjoner: sengepost, legeseksjon og palliativt team. Inneteamet har konsultativ virksomhet inne på sykehuset, og uteteamet har poliklinikk og hjemmebesøk. I teamene jobber lege og sykepleier sammen i tett samarbeid med sosionomer. Pasientgrunnlaget er pasienter som ikke blir friske av sin kreftsykdom eller andre alvorlige sykdommer.

Det henvises fra fastlege/tilsynslege eller behandlende lege på sykehus.

Sorgbehandling poliklinikk Ahus

Poliklinikken for sorgbehandling gir faglig støtte til barn, ungdom og voksne som opplever dødsfall i nær familie. For å vurdere om de har et egnet tilbud til deg, må de ha henvisning fra din fastlege. Du får skriftlig tilbakemelding om et eventuelt tilbud. Grunnet kapasitet har enhet for sorgstøtte Ahus en øvre aldergrense på 60 år. Tlf Sorgstøtte Ahus 67968601

Les mer om tilbudet her

Tilbud fra Vardesenteret på Ullevål og Radiumhospitalet

Vardesenteret er en gratis møteplass for alle som er rammet av kreft. Det finnes vardesenter bl.a. på radiumhospitalet og ullevål sykehus. Du kan stikke innom når det passer deg, delta på kurs, arrangementer eller aktiviteter. De har også en rekke digitale tilbud.

Les mer om tilbudet her

Seksjon for seneffekter på Radiumhospitalet

Seneffekter etter kreftbehandling kan oppstå under eller like etter kreftbehandlingen og vare mer enn ett år etter avsluttet behandling. De kan også oppstå flere år etter avsluttet kreftbehandling. Radiumhospitalet har en poliklinikk for vurdering av seneffekter. Kreves legehenvisning.

Les mer om tilbudet her

Lovisenberg sykehus

Livshjelpsenteret

Livshjelpsenteret tilbyr poliklinisk oppfølging, dagbehandling, kurs og lindrende team.

Les mer om tilbudet her

Lovisenberg lindring og livshelp - døgnenhet

Døgnenheten er et tilbud til pasienter med alvorlig kreftsykdom og behov for avansert lindrende behandling, pleie og omsorg ved innleggelse.

Les mer om tilbudet her

Kurstilbud ved Montebellosenteret

Montebellosenteret er en nasjonal helseinstitusjon for kreftpasienter og pårørende. Formålet er å gi hjelp til livsmestring ved å tilby ulike kurs tilrettelagt for deg som har, eller har hatt kreft. Montebellosenteret har også tilbud til familier med barn. Du kan ta med deg pårørende på kursene. Montebellosenteret ligger på Mesnali i Ringsaker Kommune. For kursopphold på Montebellosenteret må du være selvhjulpen i det daglige. Søkeren fyller selv ut ett søknadsskjema med utfylt blankett med legeerklæring fra fastlege eller sykehuslege. Skjemaene sendes senest 5 uker før kursstart.

Se kursoversikt her

Rehabiliteringstilbud

Seksjon Raskere tilbake på Aker sykehus

Poliklinisk dagrehabilitering for kreftpasienter. Kurs som går over 7 uker, med oppmøte en dag i uken i tidsrommet 9.00 - 14.00. Målgruppen er pasienter i yrkesaktiv alder som har gjennomgått kreftbehandling og som skal tilbake til lønnet arbeid. Det kreves henvisning fra lege. Egenandel og frikort gjelder.

Les mer om tilbudet her

Rehabiliteringsopphold på institusjoner

Helse Sør-Øst har avtale om kreftrehabilitering ved private rehabiliteringsinstitusjoner:

  • LHL sykehuset Gardermoen
  • Ringen rehabiliteringssenter (v/Moelv i Hedmark)
  • Stiftelsen Catosenteret (Son i Vestby)
  • Sørlandets rehabiliteringssenter Eiken
  • Unicare Jeløy (Moss)
  • Unicare Landaasen (Mellom Gjøvik og Dokka)
  • Unicare Steffensrud (Sør for Gjøvik)

De ulike institusjonen kan ha noe ulik ventetid og oppholdslengde. Henvisning til opphold for kreftrehabilitering kan sendes fra både lege på sykehus, fastlege eller sykehjemslege.

Informasjon om de ulike institusjonene

For deg som opplever barnekreft

Barnekreftforeningen

Barnekreftforeningen har en rekke tilbud til sine medlemmer. Det er tilbud som møter med mennesker i lignende situasjon, aktiviteter, sorgarbeid, juridisk støtte, økonomisk støtte og utleie av leiligheter og hytter.

Les mer om tilbudet her

Avansert hjemmesykehus Ahus

Avansert hjemmesykehus er et tilbud til barn og ungdom med behov for behandling og pleie i hjemmet. Hjemmesykehus er et alternativ til opphold på sykehus. Hva de kan tilby vurderes ut fra barnets behov, geografiske forhold og kapasitet.

Avansert hjemmesykehus er åpent alle dager hele året fra 07.30-22-30. Ta kontakt på tlf 67962109/90296131

Økonomiske rettigheter

Støtteordninger fra NAV

Pleiepenger for pleie av sykt barn

Pleiepenger skal erstatte tapt arbeidsinntekt når du har omsorg for et barn som trenger kontinuerlig tilsyn og pleie på grunn av sykdom eller skade.

Les mer her

Pleiepenger i livets sluttfase

Pleiepenger skal erstatte arbeidsinntekt når du pleier en person i livets sluttfase. Du kan ha rett til pleiepenger i opptil 60 dager hvis du må være borte fra jobb for å pleie og ta vare på en person som er i livets sluttfase.

Dagene du bruker er ikke forbeholdt de siste dagene i personens liv, de kan brukes i hele den siste fasen av livet. Den som er syk må pleies i et privat hjem, for eksempel hjemme hos deg eller hjemme hos den som er syk. Det er ikke rett til pleiepenger i denne situasjonen hvis den som er syk er innlagt på sykehus eller en annen institusjon. Ta gjerne kontakt med kreftkoordinator for bistand til søknad.

Les mer her

Støtte til parykk/hodeplagg

Cellegift eller strålebehandling mot hodet kan føre til at du helt eller delvis mister håret. Du kan få støtte til parykk, hårerstatning eller hodeplagg som for eksempel lue, caps og hodesjal.

Les mer og søknad her

Råd og rettigheter - økonomiske støtteordninger

Støtte til Brystprotese/BH

Dersom du har fjernet hele eller deler av brystet får du dekket noen utgifter til kjøp av brystprotese og første tilpasning av spesial-BH.

Les mer og søknad her

Søke om grunnstønad

Grunnstønad skal dekke nødvendige ekstrautgifter på grunn av varig skade, sykdom, funksjonshemning eller medfødte misdannelser. Utgifter til medisiner dekkes ikke av grunnstønad.

Hvordan søke og hva som må ligge ved søknaden kan du se mer om her:

Les mer her

Søke om hjelpestønad

Hvis du trenger langvarig, privat pleie og tilsyn på grunn av en sykdom, skade eller medfødt funksjonshemning, kan du ha rett til hjelpestønad.

Det gis ikke hjelpestønad til praktisk bistand som matlaging, rydding, vasking eller innkjøp.

Pleien eller tilsynet må bli utført av privatpersoner, som for eksempel familie, venner eller naboer.

Vær oppmerksom på at hvis barnet mottar hjelpestønad og den som har pleie og tilsyn mottar omsorgsstønad, har kommunen anledning til å redusere omsorgsstønaden. Hjelpestønad er skattefritt.

For utfyllende informasjon om hjelpestønad, hvor mye man kan få, hvordan søke og hva som må ligge ved søknaden se:

Les mer her

Andre støtteordninger

Støtte til næringsmidler

Du kan få legen din (enten fastlege eller behandlende lege på sykehuset) til å søke Helfo om å få refundert utgifter til næringsmidler til spesielle medisinske formål på blå resept. Det er viktig at lege både skriver blå resept og søker til Helfo samtidig. Saksbehandlingstiden hos Helfo er inntil åtte uker. Når søknaden er ferdig vurdert av Helfo, vil du motta et vedtaksbrev i posten. Hvis søknaden er innvilget må dette vises frem på apoteket hver gang du henter næringsmidlet. Har du fått frikort, eller er barn under 16 år eller minstepensjonist, slipper du å betale.

Les mer her

Hjemlevering av næringsmidler

Boots homecare leverer blåreseptvarer hjem på døren kostnadsfritt. De forskutterer også varer slik at man kan bestille hjemlevering samme dag legen har skrevet resept - selv om man ikke har fått innvilget vedtak fra Helfo ennå. Dersom man mot formodning ikke skulle få dette innvilget fra Helfo må man betale varene i sin helhet, slik som på vanlig apotekutsalg. De kan også ta ansvaret for fornying av resepter. Man kan selv ta direkte kontakt og bestille hjemlevering.

Les mer her

Pasientreiser

Du kan få dekket din pasientreise når du reiser til eller fra offentlig godkjent behandling. Som regel får du dekket utgifter til din pasientreise med et fast beløp per kilometer, uansett hvilket transportmiddel du bruker. Du må betale egenandel for reisen, hvis du ikke har frikort. Du kan søke etter at reisen er gjennomført. Søknaden må sendes inn senest seks måneder etter behandlingsdatoen.

For mer informasjon om forutsetninger for å få dekket reise, hvilke reiser som blir dekket, satser og egenandeler samt søknad om å få dekket pasientreise:

Les mer her

Forsikring

Hvis du blir kreftsyk er det viktig å få oversikt over hvilke forsikringsordninger du har.

Dette kan være:

  • Forsikringer og tjenestepensjoner gjennom arbeidsgiver
  • Privat behandlingsforsikringer gjennom arbeidsgiver
  • Forsikringsordninger gjennom fagforeningen
  • Private forsikringer

Husk å melde fra snarest mulig når du blir syk. Fristen er streng. Du kan miste rettighetene dine, hvis du ikke melder sykdommen i tide.

Be om detaljerte opplysninger om de ulike forsikringene du har, og hvilke plikter du har som forsikringstaker.

Les mer her

Husbanken

Husbanken gir tilskudd til ulike formål og målgrupper. Disse tilskuddene er rettet mot privatpersoner.

Du kan blant annet søke:

  • Tilskudd til tilpasning av bolig:

Dette er ett tilskudd fra kommunen til deg som har behov for å tilpasse boligen. Å tilpasse en bolig innebærer å gjøre den egnet slik at du kan fortsette å bo i den, selv om du har nedsatt funksjonsevne. For mer informasjon om dette samt søknadskjema se:

Les mer og søknad her

  • Tilskudd til utredning og prosjektering

Dette er ett tilskudd fra husbanken for deg som trenger profesjonell prosjekteringshjelp til å tilpasse boligen. For mer informasjon om dette samt søknadskjema se:

Les mer og søknad her

Omsorgsstønad

Informasjon om omsorgsstønad

Pakkeforløp

Pakkeforløp for kreft

Det er innført pakkeforløp for en rekke kreftdiagnoser. Pakkeforløpene skal sikre et godt pasientforløp ved mistanke om kreft. Det er satt frister for utredning, diagnostikk og behandling.

Pakkeforløpene er veiledende tidsfrister som kommer i tillegg til de lovfestede rettighetene.

Hvis det er mistanke om kreft og fastlegen har sendt henvisning, har du krav på rask vurdering som skal være faglig forsvarlig.

Juridisk bindende maksimumsfrister:

  • Alle pasienter har nå rett til å få vurdert henvisningen innen 10 dager fra henvisningen er mottatt på sykehuset.
  • Ved mistanke om alvorlig eller livstruende sykdom skal vurderingen skje raskere.

I svarbrevet på henvisningen skal det stå:

  • om du har rett til helsehjelp fra sykehuset
  • når og hvor du har fått time til første fremmøte
  • frist for når utredning eller behandling senest skal skje

Kreftpasienter har rett til prioritert helsehjelp fra sykehuset. Det finnes ikke en lovbestemt maksimumsfrist for oppstart av behandling, men du har krav på en individuell frist av sykehuset som skal være faglig forsvarlig.

Hvor lenge du bør vente på videre utredning eller behandling, står i hvert enkelt pakkeforløp (for de kreftformene det finnes).

For mer informasjon om pakkeforløp:
https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/dine-rettigheter-som-pasient/ventetider-og-pakkeforlop/

For informasjon om de ulike pakkeforløpene for kreft se denne lenken og velg kreftdiagnose:
https://www.helsedirektoratet.no/nasjonale-forlop/pakkeforlop-for-kreft-diagnoseveiledere

Pakkeforløp hjem

Bent Høie la i April 2018 frem Regjeringens nye kreftstrategi, Leve med kreft, som skal gjelde fra 2018-2022. Det vil ha stor betydning for kreftpasienter over hele landet.

I 2015 ble pakkeforløpene for kreft implementert i helsetjenesten. Det har gitt pasientene større forutsigbarhet og trygghet rundt at utredning og behandling skjer så raskt som mulig. Nå skal «Pakkeforløp hjem» innføres.

Det skal blant annet sikre at rehabilitering og psykososial støtte blir en del av tilbudet der du bor.

Når en kreftpasient er ferdigbehandlet og går ut av sykehuset som kreftfri, så betyr ikke det at jobben er gjort. I 2018 startet Helsedirektoratets arbeidet med å utvikle «pakkeforløp hjem for kreftpasienter» som skal innføres i alle norske kommuner innen tre år.

«Pakkeforløp hjem» skal bidra til å løse de utfordringene som ofte oppstår når pasienter skal hjem etter endt behandling og sikre bedre ivaretagelse og oppfølging av pasienter og pårørende der de bor.

Det nye kreftstrategien skal sørge for at overgangen fra sykehus til kommune blir bedre. Mange kreftpasienter og pårørende har behov for tett oppfølging og hjelp i den nye hverdagen, og den hjelpen må de få i kommunen de bor i.

Kontakt kreftkoordinator

Publisert: 26.01.2024 13:22:12
Sist endret: 14.06.2024 14:08

Publisert: 26.01.2024 13:22:12
Sist endret: 14.06.2024 14:08

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?