Handlingsveileder

Sist oppdatert: 13.03.2024 07:45 | Publisert: 12.02.2024 15:29:09

Nivå 1 Oppdage og observere

På dette nivået blir du oppmerksom på uro og kjenner på magefølelsen. Du kan benytte verktøy for å konkretisere og utforske det du undrer eller uroer deg over. Dette er avklaringsfasen for medarbeidere, hvor den/de det gjelder skal involveres så tidlig som mulig.

1. Kartlegge: hva ser jeg?
  • Hva: Du starter å undre deg over et barns-/ ungdoms helse, trivsel, livssituasjon eller utvikling. Husk at du eier din uro- den er subjektiv og et viktig verktøy
  • Hvordan: I møte med den det gjelder, eller på bakgrunn av informasjon fra andre.
  • Hvem: Alle medarbeidere
  • Verktøy:
2. Konkretisere og dele
  • Hva: Konkretiser bekymringen. En felles virkelighetsforståelse er et godt utgangspunkt for å drøfte tiltak.
  • Hvordan (hjelper deg å konkretisere):
    1. Skriv ned observasjoner, situasjoner og handlinger. Vær så konkret som mulig.
    2. Del din uro og dine observasjoner med leder/kollega.        
  • Hvem: Medarbeideren som eier uroen
  • Verktøy: 
3. Reflektere og vurdere sammen

Snakk med barnet/ungdommen og foresatte så tidlig som mulig. Der deler du din uro på en respektfull måte, som opprettholder muligheten for videre samarbeid.

  • Hvordan: Forbered deg på samtalen. Et hjelpeverktøy kan være å fylle ut urosamtaleskjema. Drøft og øv gjerne på samtalen med en kollega. Gjennomfør samtalen.
  • Hvem: Medarbeideren som eier uroen. Eventuelt om det skal være noen andre som gjennomfører samtalen, dette avklares i hver enkelt tjeneste.
  • Verktøy:  
4. Grunn til å gå videre?

Du vurderer behovet for videre oppfølging i nivå 2, eller om det ikke er behov for å gå videre med uroen og avslutte.

  • Hvordan: På bakgrunn av egne beskrivelser og urosamtalen vurder hvor din egen uro er i urosonene.

Drøft gjerne med en kollega/leder.
Diskuter gjerne problemstillingen anonymt med kollegaer i andre tjenester.
Ta beslutning sammen med foresatte innen kort tid om saken skal gå videre eller ikke. Skal den videre benyttes samtykkeskjema.

5. Avslutt
  • Hva: Dokumenter/ arkivér arbeidet ut i fra lovverket i egen tjeneste.
  • Hvem: Den ansatte som eier uroen.
  • Hvordan: går videre til nivå 2 eller 3

Nivå 2 - Fra uro/bekymring til tiltak

Dette nivået beskriver innsatsen som settes i gang i egen tjeneste. Sammen med foresatte/barnet planlegges, gjennomføres og evalueres tiltakene.

1. Konkretiser uroen/bekymringen
  • Hva: Konkretiser bekymring med informasjonen fra prosessen på nivå 1. En felles virkelighetsforståelse er et godt utgangspunkt for å drøfte tiltak.
  • Hvordan: Gå igjennom grunnlagsmaterialet fra nivå 1. Ta opp eventuell bekymring med nærmeste leder. Tenk gjennom mulige tiltak i forkant av møtet
  • Hvem: Den som eier uroen
  • Verktøy: 
2. Planlegg innsats/tiltak
  • Hva: Planlegg og avklar innhold i tiltakene sammen med foresatte/barnet.
  • Hvordan:Vurder om samtalen med barn og foresatte skal gjøres sammen eller hver for seg. Barn har rett til å selv velge om de vil si sin mening. Drøft tiltak og mål i møtet, og lag en plan. Avtal neste møte og evaluering av planen. Avklar hvem som holder i saken for familien videre. Det som er avtalt referatføres. Følg rutiner for dokumentasjon i egen tjeneste.
  • Hvem: Ansatt som følger saken på vegne av den det gjelder videre.
  • Verktøy: 

3. Iverksett tiltak
  • Hva: Du iverksetter de tiltak som er planlagt
  • Hvordan: Tiltakene gjennomføres og dokumenteres iht. tjenestens rutiner
  • Hvem: Ansatt som følger saken på vegne av den det gjelder videre.
  • Verktøy: 
4. Vurder/reflekter tiltak
  • Hva: Vurder/reflekter over hvert tiltak i innsatsen - har vi nådd målene?
  • Hvordan: Drøft gjerne med en kollega/lederInviter til et møte med foresatte/barnet. Ta utgangspunkt i uroen, tiltakene og målene. Ta beslutning sammen med foresatte og barnet.
  • Hvem: Ansatt som følger saken på vegene av den det gjelder videre.
  • Verktøy: 
5. Avklar/beslutt om innsatsen skal videreføres, endres eller avsluttes

Gjør en faglig vurdering av barnets behov i den videre innsatsen, og avklar om tiltakene skal endres, videreføres eller avsluttes.

  • Hva: Avklar om tiltakene skal endres, videreføres eller avsluttes
  • Hvordan: Foresatte og barnet involveres i avgjørelsen. Ved behov for veiledning og vurdering på det som er gjort kan saken drøftes i tverrfaglig team. Dette skal avklares med foresatte. Dersom flere tjenester skal involveres, gå videre til nivå 3.
  • Hvem: Ansatt som følger saken på vegne av den det gjelder
  • Verktøy:

 

 

Nivå 3 - Tverrfaglig rutinemøter i barnehager og skoler

Dette nivået beskriver enkle samarbeid med få involverte tjenester. Sammen med foresatte og barnet/ungdommen planlegges, gjennomføres og evalueres tiltakene.

1. Etabler kontakt med en eller to tjenester
  • Hva: Du tar (den ansatte) kontakt med 1-2 tjenester som barnet, ungdommen og foresatte ønsker skal involveres.
  • Hvordan: Bruk møtemal og planlegg samarbeidsmøte. Møtemalen skal sikre involvering og et felles formål med møtet. Tenk igjennom mulige tiltak i forkant av møtet og hvordan barnets rett til medvirkning ivaretas.
  • Hvem: Ansatt som følger saken på vegne av den det gjelder
  • Verktøy:

 

2. Planlegg tiltak
  • Hva:Inviter til samarbeidsmøte med foresatte og barnet/ungdommen og aktuelle tjenester. I møtet planlegges tiltakene og hvem som gjør hva.
  • Hvordan: Alle arenaer som barnet oppholder seg bør ha et tiltak. Også barnet/ungdommen selv.
  1. Drøft tiltaket i møtet og lag en plan
  2. Avtal neste møte og evaluering av planen
  3. Avklar hvem som skal være ansvarlig (stafettholder) i saken
3. Iverksett tiltak
  • Hva : Alle involverte gjør sin del av det som er avtalt
  • Hvordan: Gjennomfør tiltakene beskrevet i planen. Informer den ansatte som følger saken, dersom det oppstår hindringer eller endringer
  • Hvem: Alle som har ansvar for et tiltak. Den ansatte som følger saken har oversiktsansvar
  • Verktøy:

4. Evaluer tiltak
  • Hva: Tiltakene evalueres. Har vi nådd målet?
  • Hvordan: Inviter gjerne til evalueringsmøte. Bruk møtemal. Ta utgangspunkt i bekymringen, målene og tiltakene som ble avtalt.
  • Hvem: Ansatt som følger saken på vegne av den det gjelder
  • Verktøy:

5. Avklar/beslutt om innsatsen skal videreføres, endres eller avsluttes

Gjør en faglig vurdering av barnets behov i den videre innsatsen, og avklar om tiltakene skal endres, videreføres eller avsluttes.

  • Hva: Dersom noen tiltak ikke har hatt ønsket effekt og skal avsluttes, hvilke alternative tiltak/løsninger kan man bruke? Har behovene endret seg, kan det være aktuelt å gå tilbake til nivå 1?. Er det andre tjenester som kan være mest hensiktsmessige å koble inn?
  • Hvordan: Foresatte og barnet involveres i avgjørelsen. Dette skal avklares med foresatte.Dersom flere tjenester skal involveres, gå videre til nivå 4.
  • Hvem: Ansatt som følger saken på vegne av den det gjelder

Nivå 4 - Omfattende tverrfaglig samarbeid med flere involverte tjenester

Dette nivået beskriver mer omfattende samarbeid mellom flere tjenester. Sammen med barnet/ungdommen og foresatte planlegges, gjennomføres og evalueres tiltakene. Her kan blant annet de tverrfaglige rutinemøtene i barnehage og skole benyttes.

1: Etabler kontakt med flere tjenester
  • Hva: Det vurderes sammen med familien at det er behov for å koble på flere tjenester. Du tar kontakt med en eller flere tjenester som barnet, ungdommen og foresatte ønsker å samarbeide med.
  • Hvordan: Bruk møtemal og planlegg samarbeidsmøte. Møtemalen skal sikre involvering og et felles formål med møtet.

Individuell Plan. Barn som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester kan ha rett til å få utarbeidet individuell plan og en barnekoordinator. Se mer informasjon om IP og barnekoordinator her:

Veiledning, rådgivning og pårørendetjenester

Barnevernstjenesten:

Ved alvorlig bekymring for et barns omsorgssituasjon kan barnevernstjenesten være en aktuell samarbeidspartner. For å avklare om barnevernstjenesten er riktig instans, benytt gjerne vakttelefonen for å drøfte problemstilling/bekymring. Drøftingen kan være anonym. Det kan også avtales et informasjonsmøte med mottaket i barnevernstjenesten. Dette gir mulighet for å avklare hvilke rammer og mandat som barnevernstjenesten jobber ut ifra, og avklare forventninger på et tidligst mulig tidspunkt.

Etter å ha rådført seg med mottaksavdeling i barnevernstjenesten kan man fylle inn meldeskjema eller sende per post.

Meldingen til barnevernstjenesten bør gjøres med samtykke eller i samarbeid med de foresatte. Ved mistanke om vold/overgrep/alvorlig omsorgssvikt skal saken meldes direkte til barnevernstjenesten uten at foresatte involveres.

Dersom familien ikke ønsker å koble på denne tjenesten må den ansatte vurdere om man er tilstrekkelig bekymret for barnets omsorgssitusjon, og om det blir nødvendig å melde i fra til barnevernet uten foreldrenes samtykke. Som ansatt har vi plikt til å melde til barnevernet dersom vi er alvorlig bekymret for barnets omsorgssituasjon. Se mer informasjon om barnevernstjenesten her:

Barnevernstjenesten

Det er viktig at andre tiltak som er iverksatt ikke opphører selv om melding sendes barnevernstjenesten.

  • Hvem: Ansvarlig ansatt på vegne av den det gjelder
  • Verktøy :

2: Planlegg tiltak
  • Hva: Ansvarlig ansatt inviterer til samarbeidsmøte med aktuelle tjenester
  • Hvordan: Avklar hvem som skal være stafettholder – videreføre eller endre?Ved oppretting av Individuell plan avsluttes stafettloggen og elektronisk IP opprettes. Dersom det er ønskelig  kan det være aktuelt at stafettholder fortsetter som IP-koordinator. Ved bruk av møtemal avklares det i møtet hvilke tiltak som skal iverksettes.
  • Hvem: Ansvarlig ansatt og alle deltakere
  • Verktøy:

3: Iverksett tiltak
  • Hva: Alle involverte gjør sin del av det som er avtalt i møtet.
  • Hvordan: Gjennomfør tiltakene beskrevet i planen. Informer den ansatte som har saken dersom det oppstår hindringer eller endringer.
  • Hvem: Alle som har ansvar for et tiltak. Den ansatte som har saken har oversiktsansvar.
  • Verktøy:

4: Evaluer tiltak
  • Hva: Tiltakene evalueres. Har vi nådd målet?
  • Hvordan: Inviter til evalueringsmøte. Bruk evalueringsskjema.Ta utgangspunkt i bekymringen, målene og tiltakene som ble avtalt.
  • Hvem: Den ansatte som har saken kaller inn til møtet. Alle aktuelle tjenester som er involvert deltar på møtet.
  • Verktøy:

5: Avklar/beslutt
  • Hva: Avklar om tiltakene skal endres, videreføres eller avsluttes.
  • Hvordan: Har behovene endret seg, kan det være aktuelt å gå tilbake et nivå.
  • Hvem: Foresatte, barn og ungdom samt alle involverte parter.

6: Mistanke om vold eller overgrep?

OBS! Ved mistanke om vold/overgrep/alvorlig omsorgssvikt skal saken meldes direkte til barnevernstjenesten. Foresatte involveres ikke. Ved høy bekymring kontakt politiet parallelt. Er du i tvil kan du drøfte saken anonymt med barnevernstjenesten